Spillet

Dette spillet har en spennende historie/eventyrfortelling som danner basisen for et spennende flerspiller rollespill. Tittelen: Shadow of the Game, gir en sterk indikasjon på handlingen. Kort fortalt så følger man en gruppe spillere både inne i spillet og utenfor spillet.

Handlingsbasert spill

I dette spillet begynner man ikke med et vist antall liv og må skyte seg ut av forskjellige situasjoner. I dette spillet er det handlinger og de valgene man gjør som avgjør hva som skjer videre.

Konflikt i et Guild i et MMO

I spillet så har det oppstått en konflikt i et Guild, altså en laug, i et MMO spill. Et MMO spill er et spill hvor flere spillere samarbeider og kjemper/løser oppgaver i et stort landskap. Spillerne kobler seg inn på en felles spill server hvor de kan spille sammen med og mot andre spillere.

Shadow of the Game er et MMO spill, så man spiller et MMO spill hvor handlingen er lagt til et MMO spill. Et spill i et spill!

Livet utenfor spillet

I tillegg til å følge karakteren man velger i selve MMO spillet, så følger man denne karakteren utenfor spillet, i den ”virkelige verden”. Så her er det snakk om et spill som går over flere nivåer.

Valgene til spilleren avgjør handlingen

I begynnelsen av spillet må man ta en rekke avgjørelser som da bestemmer den videre handlingen. Basert på disse valgene så skapes en personlighet, en karakter. Denne karakteren går så videre og basert på de foregående valgene så blir man presentert for nye valg.

Dette betyr i praksis at det er store variasjoner i spillets handling og dette skaper ekstra mye spenning. Det gjør spillet virkelighetsnært.

For de som elsker fart og skyting var ikke dette spillet det rette spillet. Fokuset var hele tiden på å løse gåter, delta i forskjellige fortellinger og komme seg igjennom spillbrettet på en god måte.

Ikke realistiske figurer

Karakteren man spilte med i DeRail sitt Shadow of the Game er ikke virkelighetsnær. Det er en figur som man beveger rundt i denne spillverden. Basert på dagens grafikk og dagens standard så er det klare mangler. Sett i lys av standarden man hadde den gangen, så var dette helt på topp.

Det var ikke uvanlig den gangen at man ikke brukte realistiske karakterer ettersom selv de mest realistiske karakterene var preget av uklar grafikk og spesielt plaget av uklare bevegelser. Så ved å bruke karakterer fikk man mykere bevegelser og bedre grafikk.

Resultatet

DeRail Games fikk mye oppmerksomt i begynnelsen og flere store forhandlere tok inn spillet. Det var mange som trykte dette spillet til sine hjerter, men det er mange forskjellige spillutviklere og mange spill på markedet. Shadow of the Game ble relativt populært, men nådde ikke helt til topps på alle plattformer.